RSS

Info tanam pelbagai jenis sayuran

02 Nov

Jangkamasa tuai hasil

bayam hijau daun bulat – 30 hari
bayam hijau daun tajam – 25 hari
bayam merah hijau – 30 hari
Cili besar – 60 hari
cili padi – 60 hari
kacang bendi – 55 hari
kailan – 40 hari
kangkung – 25 hari
labu air – 50 hari
labu lemak – 75 hari
sawi hong kong – 25 hari
sawi pendek – 25 hari
terung – 65 hari
timun – 50 hari

Secara mudahnya,

  • jika anda membaja sayur daun seperti kangkong, gunakan baja yang mempunyai peratus N yang tinggi.
  • jika anda membaja sayur buah seperti timun, guna baja peringkat permulaan N tinggi, bila hampir berbunga P&K tinggi
  • jika anda membaja sayur akar seperti karot atau ubi, guna baja peringkat permulaan N tinggi, bila pokok sudah agak besar P&K tinggi
  • Paling mudah, guna 15-15-15 atau 20-20-20 pada semua jenis pokok pada setiap kali pembajaan.

Bendi

  • kalau tanam atas tanah, ia tak perlu di semai, buat lubang letak baja lepas 5-7 hari letak 2 biji benih
  • jarak antara tanaman 3′ x 3′ (ni pun luas sebab bendi tumbuh tegak meninggi aje)
  • selepas bendi  separuh umur semai yang baru diantara pokok lama…kalau nak buat padat2 terus 1.5′ x 1.5′ kaki pun boleh….
  • Sebelum disemai rendam benih dalam air selama 12 jam dan seblm di tanam gaul dengan racun Thiram (knv.) utk organik rendam dalam EMAS atau OHN + FPJ
  • biarkan satu pokok je hidup, pilih mana yang subur la bila dah panjang dalam 2 inci. Atau biar kan je 2 pokok satu lubang sebab jarak  besar…
  • kira2 2kg benih diperlukan untuk 0.4 ekar tanah.
  • Pastu letak baja masa menanam baja NPK 12:12:17:2 , pastu baja urea dan muriate of potash…
  • baja setiap 2 minggu
  • lepas tu pangkas daun bila perlu…lepas 56 hari dah boleh petik buah…
  • Potong dahan utama dan sisi dalam 1kaki 1 kaki setengah dari tanah…ada yang kata antara 40-60cm, lepas pangkas ni bagi baja…nanti 5/6 cabang baru keluar….insyaAllah lepas tu pokok membesar dan dapat hasil kedua.
  • Hasil about 5.5tan for 0.4 ekar 1st time, pastu 3.9tan, pastu last 1.5 tan….buah ada lagi la lepas tu tapi sikit la.
  • Bendi dijangka boleh terus mengeluarkan hasil yang lebat untuk 4-5 minggu, hasil seterusnya dari minggu ke 6-9 dan menurun selepas itu…lebih kurang cam tu la
  • Adalah dicadangkan agar memangkas batang dan daun bendi selepas 15 minggu (selepas mengutip hasil pertama), supaya cabang/daun baru keluar dan pokok terus mengeluarkan hasil
  • 1000-1200 pokok bendi boleh menghasilkan antara 4 metrik tan dlm 2 bulan

cili padi/api

  • boleh dipetik 3-4 bulan selepas menanam

kacang panjang

http://www.woofiles.com/dl-98579-wqO4AabZ-kacangpanjang2.htm

About these ads
 
6 Comments

Posted by on November 2, 2007 in Uncategorized

 

6 responses to “Info tanam pelbagai jenis sayuran

  1. Love

    April 24, 2008 at 6:34 pm

    encik, macam mana nak tanam cili padi ye? pening.. :(

     
  2. chemud86

    July 25, 2009 at 1:01 pm

    sesiapa yang nak baja mineral gunung berapi untuk kegunaan perbagai jenis sayuran dan tanaman sila hubungi saya kerana terbukti mengdapat hasil yang lebih berbanding dengan penggunaan baja biasa yang mahal harganya 019 3869917

     
  3. Chip

    November 18, 2009 at 10:42 am

    Mengenai cili padi adakah betul seperti yang tertera di atas yang satu pokok hanya mampu mengeluarkan buah sebanyak 500gm dalam jangka masa 9 bulan (yang paling lama?)? Ini bermakna purata 1 bulan, kita hanya dapat kurang lebih 55gm. Kalau betul perkiraan ini macam mana kita nak berniaga? 1 pokok 55gm, 1000 pokok boleh dapat 55,000gm atau 55 kilo. Jika 1 kilo kita boleh jual RM6.00 / kilo, ini bermakna kita hanya akan dapat RM330.00.

    Dari segi ini saya tak nampak di mana keuntungannya. Ini belum di tolak kos baja & pekerja.

    Boleh tuan memberi keterangan yang lebih lanjut?

    Wassallam

    Chip

     
  4. man

    May 16, 2011 at 4:33 pm

    kalau sape2 nak beli dan cuba baja organik EM dari najis lembu…baik untuk pembesaran, daun, akar dan bunga….campuran bakteria baik (EM) dan Tinja Lembu…100% organik…RM8.00 sekilo untuk niaga RM3.50 sekilo…hubungi / sms di 012-9333435 atau email…maemenara@gmail.com (MAN)

     
  5. PUTERI QALSARA DIYANAH

    August 1, 2011 at 7:41 am

    SAYA NK CARI SAYURAN JENIS AKAR TAPI SY TK JUMPE.MCM MANA YE???

     
  6. perenlee

    May 10, 2012 at 1:57 pm

    Apa maksud NPK ya?Maaf kalau soalan saya kedengaran noob..

     

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: