RSS

Resepi makanan kambing

03 Nov

 Resepi alternatif bagi PKC.

Bahan2: 

a. 4 kg baja urea
b. 100 kg bahan kering jerami.

Cara2:

4 kg urea di + 100 ltr air.
siram larutan urea merata lapis per lapis
tutup drum / container – kedap udara.

Fermantasi 1-2 minggu.
selepas 2 minggu dah bolih digunapakai. tp untuk hilangkan bau
amonia kena anginkan 1-2 jam sebelum dihidangkan pada kambing

Komen :

Daripada berjenis-jenis kambing yan saya berikan makanan itu, cuma biri-biri saja yang terus suka makan, yang lain belajar makan perlahan-lahan. Tidak kelihatan sebarang kesan sampingan.

kalau nak soya/brew tahan lama. Masuk dalam tong silaj, padatkan, buat few lubang, tuang Starbio (campur dgn air), lepas tu tutup. Pastikan padat dan kedap udara.

saya pernah try simpan dalam tong silaj dan tutup rapat
so soya tu boleh tahan sampai 5 hari
kalau nak tau try la

 
1 Comment

Posted by on November 3, 2007 in Uncategorized

 

One response to “Resepi makanan kambing

  1. joe

    July 27, 2009 at 2:07 am

    aku memang penternak kambing secara feedload.
    baja urea memang selalu aku gunakan utk membaja rumput napier kat tempat aku.
    Perna 1 kali tu aku tertinggal baja urea kat luar pagar tempat kebun rumput napier /dlm baldi.
    ada le lembu2 liar yg pi makan baja tu.
    aku sendiri yg lihat 2-3 ekor lembu yg makan.
    sblh ptg tu aku pun tenggok lembu yg makan baja tu semuanya mati.

    soalan :

    kalau urea kita bubuh 4kg urea kat 100kg jerami, lps tu kita bg makan kat kambing.
    tidakah kambing2 yg makan jerami kering tu akan mengalami nasib yg sama spt lembu2 liar yg aku lihat tu?

    fomula ni memang susah sikit utk aku percaya !
    harap saudara dpt meyakin kan sya.

    coz memandangkan dedak kambing aku dah naik hingga ke RM49/59kg skrg. kalau blh dpt fomula dari saudara memang baik laaaaa, utk kambing2 aku ni

    wasssallammmmmmmmmmmmm

     

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: