RSS

Monthly Archives: November 2007

Kompos-baja organik

Tips on composting

http://www.youtube.com/watch?v=VoNClpV505k 

composting leaves

http://www.youtube.com/watch?v=xSYbVHOmHog 

Making your own compost

  • cara mudah membuat kompos di rumah anda
  • 3 bahan utama- bhn hijau+ tumbuhan kering spt daun n paper+ tanah utk mikroorganisma

http://www.youtube.com/watch?v=qHHovBRrmac

Worm composting

http://www.uk.youtube.com/watch?v=GcqTiy9xE6I

Compost short

  • tatacara merekabentuk compost bin dan membuat compost campuran cacing

http://www.composting.tv/video/104519-scantv-compost-short.html

video compost

http://www.youtube.com/watch?v=Z_YOW7VQaRI

worm feeding day

http://www.youtube.com/watch?v=yMVOHMcgTbI

The worm guy

Watch a worm birth from a cocoon. See compost produced from food scraps, horse manure, and lots of worms. See the machine that separates castings (worm poop)from compost. The Worm Guy, Mark Yelken, says that worms are “the intestines of the Earth”, fertilizing and activating microbial activity

http://www.youtube.com/watch?v=sl9gY_SqyxM

Worm power story

pengeluaran kompos organik cacing secara komersil

ujian keberkesanan kompos organik cacing terhadap tanaman dlm makmal

http://www.youtube.com/watch?v=aHc6vHqYEv4

Worm composting videos

http://www.redwormcomposting.com/

menghasilkan baja organik daripada tinja ternakan dan bahan organik via cacing

http://jutawanternak.blogspot.com/2007/07/hasil-hiliran-dari-industri-ternakan.html

sumber: http://jutawanternak.blogspot.com

 
3 Comments

Posted by on November 7, 2007 in Organic farming

 

Ternakan cacing kompos

Ternakan cacing kompos
Utk makluman Cacing Harimau (Tiger Worm / Eisenia Foetida) adalah salah-satu species cacing yg tergolong didlm kumpulan cacing kompos / pengomposan. Selain itu beberapa spesies yg sesuai digunapakai utk industri Vermikultur / Vermikompos dlm keadaan negara Malaysia termasuk:
1. Cacing Merah (Red Worm / Lumbricus Rubellus).
2. African Nightcrawlers / Eudrillus Eugeniae.

3. Pheretima Elongata.
4. Cacing Biru (Blue Worm / Perionyx Excavatus).

Setiap satu spesies di atas ada kebaikan / kelemahan yg perlu diambilkira bergantung atas objektif sebenar masing2.

Contoh Bekas untuk menternak cacing kompos adalah 15 kakiX 60 kaki untuk skala besar.

Makanan bagi cacing ternakan adalah semua jenis sisa organik i.e. sisa kandang, sisa pertanian, sisa dapur, sisa industri dll asalkan ianya organik boleh diguna-pakai & dimanfaatkan sebagai bahan makanan dlm sistem Vermicomposting. TETAPI, setiap satu perlu diSTABILKAN.

Sisa makanan TIDAK SEMESTINYA membiakkan ulat. Kalau lalat mula bertelor & membiak bermakna sistem sdr:
1. Terlalu basah.
2. Berbau busuk.
3. Masam / Acidic pH rendah dll.

Kalau media terlalu basah ia akan menjadi “anaerobic” (tidak beroksigen) dan menggalakan bakteria penghurai nitrogen (anaerobic microbes) dan mengakibat fermentasi kpd sisa buangan tsb. Bau busuk itu adalah ammonia yg dikeluarkan hasil penghuraian nitrites.

Cadangan cara mengatasinya:
1. Kawal kelembapan media – kalau terlalu basah, taburkan & gaul “bulking agent” spt kertas carik (shredded paper), habuk sabut kelapa (cocopeat) dsb utk menyerap kelembapan.
2. Sistem perlu ditutup dengan jaring halus utk mengelakkan lalat & perosak2 lain.
3. Makanan diletakkan cuma di permukaan shj utk mengelakkan fermentasi. Jangan dibenamkan dlm media.
4. Jgn beri makan terlalu berlebihan (overload). Jumlah makanan seharusnya seimbang dgn jumlah cacing.

Walaubagaimanapun, cara utk skala kecil2an dan skala besar agak berbeza bergantung kpd keadaan setempat.

Dari dlm rumah (sisa dapur):
1. Lebihan sayur dedaun & kulit buah2an (di bilas dulu – elakkan sisa bahan kimia. elakkan kulit limau)
2. Lebihan Nasi (di bilas dulu – jgn bercampur minyak / kari / sambal dll)
3. Hampas teh & kopi. Ni favourite dia (di bilas gulanya dulu – elakkan semut)
4. Kulit telur yg di hancur halus.
5. Lebihan roti walaupun dah berkulat, pizza dll (hati2 jgn terlalu banyak kerana ia akan “menapai” dan “panas”)
6. Tisu terpakai yg telah guna lap mulut.
7. Kertas bungkusan (jgn berminyak)

Dari luar rumah (sisa laman):
1. Dedaun & rumput kering (kalu boleh dicarik dulu. Lebih kecil lebih baik)
2. Dedaun & rumput hijau (hati2 jgn terlalu banyak kerana ia akan “menapai” dan “panas”)
3. Buah2an yg luruh & rosak.

Dari pejabat:
1. Kertas yg dicarik (elakkan yg berwarna & dicetak dgn “inkjet”)
2. Tisu terpakai yg telah guna lap mulut.

Dari persekitaran berdekatan kita (sambil2 kita berulang-alik):
1. Hampas tebu, pisang dll dari warung2 (di bilas gulanya dulu – elakkan semut & getah).
2. Sisa sayur2an, buah2an dll dari pasar, kedai runcit dll.
3. Kalu di utara mungkin mudah mendapatkan Jerami padi dll.

Kalu boleh bahan2 ini dikumpul setempat dan dikomposkan sedikit agar ia “menapai” dulu dan tidak panas bila diberi makan ke cacing.

Nota: sesuai digunapakai utk SKALA KECIL ya. Jika SKALA MENENGAH ATAU BESAR caranya agak berlainan.

Langkah pencegahan hama di dalam medium ternakan cacing:

beberapa kaedah telah dicadangkan untuk memerangi hama dari bermaharajalela di dalam media.. perlu diingat bahawa apa jua cara untuk memerangi hama, mahupon menggunakan kimia atau fizikal cuma memberikan kesan sementara.. melainkan kaedah penjagaan yang tersangat rapi untuk mengawal hama..

1- dedahkan media kepada cahaya matahari untuk beberapa jam. kurangkan penyiraman dan pemberian makanan.. hama benci keadaan sedemikian lantas meniggalkan media..

2- letakkan surat khabar lembap di atas media dan buang setelah dapat diperhatikan hama banyak mengerumuni surat khabar tersebut.. ulangi langkah ini hingga populasi hama dapat dikawal

3- letakkan hirisan tembikai, sengkuang atau ubi di atas media.. hama suka dengan kemanisan kulit dan hirisan buah tersebut lantas mengerumuninya.. kemudian hirisan kulit atau buah itu bolehlah dibuang atau ditanam.

4- siram air banyak banyak tapi jngan sampai banjir.. hama akan lari ke permukaan, manakala cacing pula akan lari kedalam.. lepas tu gunakan penunu bunsen dan bakar permukaan media tersebut.. kaedah ini boleh diulangi beberapa kali, selang 3 hari jika perlu.

5- gunakan buah limau sunkiss.. hama selain suka pada keadaan manis, ia juga sangat menggemari buah yang masam.. kaedah seperti kaedah ke-3

Sumber : Afzal Agrical Agrotech

Vermicomposting ni adalah salah-satu cabang dari composting science. Utk mengetahui secara mendalam kena kaji secara ilmiah:
1. Vermicast = 100% tahi cacing

Mempunyai nilai pH antara 6.5-7.5

Kandungan vermicast…

• Organic Carbon 20.43 – 30.31 %
• Nitrogen 1.80 – 2.05 %
• Phosphorus 1.32 – 1.93 %
• Potassium 1.28 – 1.50 %
• Carbon : Nitrogen 14-15 : 1 %
• Calcium 3.0 – 4.5 %
• Magnesium 0.4 – 0.7 %
• Sodium 0.02 – 0.30 %
• Sulphur Traces to 0.40 %
• Iron 0.3 – 0.7 %
• Zinc 0.028 – 0.036 %
• Manganese Traces to 0.40 %
• Copper 0.0027 – 0.0123 %
• Boron 0.0034 – 0.0075 %
• Aluminium Traces to 0.071 %
• Cobalt, Molybdenum Present in available form

2. Vermicompost = Hasil baja yg dihurai/kompos dari sisa buangan organik dgn menggunakan cacing pengomposan sebagai agen pengompos. Ia seharusnya terdiri dari lebihkurang 85% Vermicast dan 15% sisa buangan organik yg telah mengompos.

Organisma berfaedah ada dimana2 & ianya penting sebagai salah-satu agen penghurai/pengompos (terutama sekali lactobacillus), malah, ianya saling bekerjasama dgn cacing dlm sistem vermikompos. Cacing cuma akan makan jika sisa itu separa reput dan Cacing akan makan media berserta mikrob sekali utk bantu penghadaman.

Oleh kerana mikrob berfaedah tertentu, sistem penghadaman cacing berupaya mensterilkan apa jua bahan mereput termasuk beberapa pathogen2 yg sgt merbahaya kpd manusia.

Dari persekitaran sistem vermikompos, ianya unik dimana mikrob berfaedah akan mula membiak mulai dari tahap “pre-kompos”. Disarankan guna EM.1 di peringkat “pre-kompos” utk mempercepatkan jangkamasa penghuraian dan menambahnilai mutu baja secara menyeluruh. Kelembapan vermikompos yg telah matang, harus dikekalkan minima 12% utk menampung bio-diversity mikroflora & mikrofauna dlm Vermikompos.

 

Vermikompos ( baja organik cacing) 

Baja organik kotoran cacing tidak menyebarkan bau, bersih dari kotoran maupun serangga. Baja yang terhasil dari kotoran cacing ini sangat baik untuk tanaman sayuran, tanaman tahunan, buah-buahan dan tanaman hiasan. malahan  merupakan baja organik yang mesra alam.

fakta Penggunaan vermikompos berbanding baja kimia adalah 1:3. Artinya 1 kg vermikompos bersamaan3 kg baja kimia.

Dalam proses pembuatan baja, diperlukan sisa kotoran lembu atau kerbau. Kemudian cacing ditaburkan di bahagian atas kotoran tersebut dan dibiarkan selama dua minggu. Selama itulah terjadi proses pembuatan baja, cacing mengubah kotoran yang tadinya berwarna kehijauan menjadi kehitaman.

Apabila cacing meninggalkan media kotoran maka prosesnya sudah selesai. Kemudian dikeringkan.
Baja yang sebenarnya adalah kotoran cacing yang berbentuk butiran, berserat dan berwarna kehitaman.
Kebaikan kegunaan baja organik kotoran cacing adalah baja ini dapat meneutralkan lebihan asid tanah dan menjadikan tanah lebih gembur. Tanah juga tidak cepat padat seperti halnya kalau memakai tinja haiwan.

Vermikompos

#Baja Vermikompos adalah baja organik yang mengandungi NPK yg mudah diserap (phyto-soluble) oleh pokok, trace element, mikrob berfaedah (nitro & phoshobactors), asid humic / fulvic, ph neutral, pest repellant semulajadi, penggalak pertumbuhan/buah dll.

Aplikasi vermikompos dalam tanaman:
# utk sayur dedaun guna 200g/m persegi (apply 60%-70% during plough, apply balance when young shoot sprout after 2 weeks)
# utk sayur berbuah jangka panjang guna 200g/m persegi (apply 60%-70% during plough, apply balance when young shoot sprout after 2 weeks). Kemudian 100g/m persegi (apply thereafter bi-monthly as carrier fertilizer)

Faktor penjimatan / keuntungan penggunaan Vermikompos:
# kurang pembajakan antara musim
# kurang masalah perosak
# pertambahan pengeluaran hasil
# mutu rasa & ketahanan hasil (rasa crunchy & shelf-life lebih lama)
# penjimatan dari segi pengurangan penggunaan baja setelah musim ketiga apabila tmutu tanah sudah dapat dipulihkan kerana vermikompos memulihkan tanah agar pokok dapat menyerap nutrien dengan lebih efisien.

sumber: Eudrillus (bicarajutawan)

Harga pukal baja vermikompos RM2.50/kg. harga nie juga berbeza2 mengikut kawasan dan pengedar vermikompos nie

Blog/web bermanfaat ternakan cacing

http://azamagrotech.blogspot.com/

http://jutawancacing.blogspot.com/

 http://bengkelden.blogspot.com/

http://raturupiah-cacingtanah.blogspot.com/

http://ebook-ternakcacing.blogspot.com/

http://worm1blog.blogspot.com/

http://www.ternakcacing.com/

http://clinikherbal.blogspot.com/2008/05/mitos-cacing-tanah.html

http://dilelang.com

http://www.agro-green.net

http://www.usahawancacing.blogspot.com/

http://ternak-cacing-din68.blogspot.com/

 http://mykompos2u.blogspot.com/

http://urbanworn.blogspot.com/

http://www.eco-web.com/editorial/080211.html (article)

http://my-agro-cacing.blogspot.com/

http://belacacing.blogspot.com/

http://www.drazwan.blogspot.com/

http://zamnina.blogspot.com/

http://darulnaim-agrotech.blogspot.com/

Iklan

1) Menjual cacing tanah dan peralatan ternakan cacing 

Menjual cacing tanah jenis Lumbricus Rubellus dan peralatan ternakan cacing tanah seperti rak bertingkat untuk menyimpan Medium dan cacing tanah, medium makanan cacing (campuran najis binatang dan habuk kayu). harga boleh runding dan tidak termasuk kos pengangkutan. syarikat saya beroperasi di Selangor. berminat sila email kepada saya.

riztasc@yahoo.com

019-3319711

RIZt Agro Specialist Centre

2) MEMBEKAL INDUK KEPADA PEMBEKAL INDUK SAHAJA

Kami membekal kan induk kepada mana2 sykt yg kerjanya membekalkan induk kepada penternak2 di seluruh Malaysia, Sabah dan Sarawak.
Min order 100 kg. Boleh order sehingga 1 tan atau sehingga 10 tan.
Cacing – Esenia spc, lumbricus, african night crawler.

RANTUNG AGRO d kulim (kedah), Melaka, Serian (sarawak). olak lempit (Selangor).

Tel : 0142294935, e-mail : yup.rantung@gmail.com

3) Kepada bakal2 penternak

Menternak di dlm kilang IKS ( PAYA RUMPUT MELAKA). 

Praktikal/latihan secara percuma- pengajaran buat media, penjagaan cacing dan pemasaran.

Induk cacing utk dijual, setiap pembelian disertakan nota rujukan.

Hubungi :AZAM AGROTECH SDN BHD, Shamsul 0136316933 / Bob 0126773768

4) kami menbekal kan stok induk cacing yg telah matang..red word and tiger worm…no mix type…

zack – 012-3601665

5) Kami adalah penternak cacing secara berskala besar. Kami ada menjual induk cacing merah / harimau / afrika nite crawler pada harga yang berpatutan. SMS / Call kami pada talian 0196448886 untuk membeli induk cacing atau layari website kami di http://www.agro-green.net

 

Kursus ternakan cacing terkini:

 
50 Comments

Posted by on November 6, 2007 in Uncategorized

 

Resepi makanan kambing

 Resepi alternatif bagi PKC.

Bahan2: 

a. 4 kg baja urea
b. 100 kg bahan kering jerami.

Cara2:

4 kg urea di + 100 ltr air.
siram larutan urea merata lapis per lapis
tutup drum / container – kedap udara.

Fermantasi 1-2 minggu.
selepas 2 minggu dah bolih digunapakai. tp untuk hilangkan bau
amonia kena anginkan 1-2 jam sebelum dihidangkan pada kambing

Komen :

Daripada berjenis-jenis kambing yan saya berikan makanan itu, cuma biri-biri saja yang terus suka makan, yang lain belajar makan perlahan-lahan. Tidak kelihatan sebarang kesan sampingan.

kalau nak soya/brew tahan lama. Masuk dalam tong silaj, padatkan, buat few lubang, tuang Starbio (campur dgn air), lepas tu tutup. Pastikan padat dan kedap udara.

saya pernah try simpan dalam tong silaj dan tutup rapat
so soya tu boleh tahan sampai 5 hari
kalau nak tau try la

 
1 Comment

Posted by on November 3, 2007 in Uncategorized

 

Produk asastaniorganik di pasaran

Baja foliar ALFA-G

1.  Baja Guano Gred A + Mineral & Zat galian
< 1 Tan RM 1.20/kg 25kg/beg- RM 30.00
> 1 Tan RM1.00 / kg 25kg/beg- RM 25.00

2.  Baja Organik Plus
< 1 Tan RM 1.20/kg; 25kg/beg- RM 30.00
> 1 Tan RM 1.00 / kg; 25kg/beg- RM25.00
 

3.  Guano Tulen (Tahi Kelawar)
< 1 Tan  RM 3.60/kg; 25kg/beg- RM 90.00
> 1 Tan  RM 3.o0 /kg; 25kg/beg-RM 75.00

Kandungan N:P:K= 10:3:1
 

4. Serbuk / Granul Zeolite

< 1 Tan RM 3.60/kg; 25kg/beg- RM 90.00
> 1 Tan RM 3.00/kg; 25kg/beg- RM 75.00
 Kandungan N:P:K = 15:15:15

Baja yang mudah larut boleh digunakan utk manual pembajaan fertigasi

5 . Baja Foliar (pekatan Cecair)
< 100 L RM 22.50/L; 4L/pack- RM 74.00
> 100 L RM 18.50/L; 4L/pack- RM 90.00
 

6. Racun Serangga / Racun Rumpai Organik

< 100 L
> 100 L 18.00 / kg
20.00 / kg 4 L / pack 72.00
80.00

Hubungi: En Yussainy  Sa’ari

Irev Venture

860, Jalan Tok Kangar, Taman Seri Delima, Juru,

14400 Bukit Mertajam,

Pulau Pinang

Tel / Fax : 04-5077275

 
3 Comments

Posted by on November 2, 2007 in Uncategorized

 

Info tanam pelbagai jenis sayuran

Jangkamasa tuai hasil

bayam hijau daun bulat – 30 hari
bayam hijau daun tajam – 25 hari
bayam merah hijau – 30 hari
Cili besar – 60 hari
cili padi – 60 hari
kacang bendi – 55 hari
kailan – 40 hari
kangkung – 25 hari
labu air – 50 hari
labu lemak – 75 hari
sawi hong kong – 25 hari
sawi pendek – 25 hari
terung – 65 hari
timun – 50 hari

Secara mudahnya,

  • jika anda membaja sayur daun seperti kangkong, gunakan baja yang mempunyai peratus N yang tinggi.
  • jika anda membaja sayur buah seperti timun, guna baja peringkat permulaan N tinggi, bila hampir berbunga P&K tinggi
  • jika anda membaja sayur akar seperti karot atau ubi, guna baja peringkat permulaan N tinggi, bila pokok sudah agak besar P&K tinggi
  • Paling mudah, guna 15-15-15 atau 20-20-20 pada semua jenis pokok pada setiap kali pembajaan.

Bendi

  • kalau tanam atas tanah, ia tak perlu di semai, buat lubang letak baja lepas 5-7 hari letak 2 biji benih
  • jarak antara tanaman 3′ x 3′ (ni pun luas sebab bendi tumbuh tegak meninggi aje)
  • selepas bendi  separuh umur semai yang baru diantara pokok lama…kalau nak buat padat2 terus 1.5′ x 1.5′ kaki pun boleh….
  • Sebelum disemai rendam benih dalam air selama 12 jam dan seblm di tanam gaul dengan racun Thiram (knv.) utk organik rendam dalam EMAS atau OHN + FPJ
  • biarkan satu pokok je hidup, pilih mana yang subur la bila dah panjang dalam 2 inci. Atau biar kan je 2 pokok satu lubang sebab jarak  besar…
  • kira2 2kg benih diperlukan untuk 0.4 ekar tanah.
  • Pastu letak baja masa menanam baja NPK 12:12:17:2 , pastu baja urea dan muriate of potash…
  • baja setiap 2 minggu
  • lepas tu pangkas daun bila perlu…lepas 56 hari dah boleh petik buah…
  • Potong dahan utama dan sisi dalam 1kaki 1 kaki setengah dari tanah…ada yang kata antara 40-60cm, lepas pangkas ni bagi baja…nanti 5/6 cabang baru keluar….insyaAllah lepas tu pokok membesar dan dapat hasil kedua.
  • Hasil about 5.5tan for 0.4 ekar 1st time, pastu 3.9tan, pastu last 1.5 tan….buah ada lagi la lepas tu tapi sikit la.
  • Bendi dijangka boleh terus mengeluarkan hasil yang lebat untuk 4-5 minggu, hasil seterusnya dari minggu ke 6-9 dan menurun selepas itu…lebih kurang cam tu la
  • Adalah dicadangkan agar memangkas batang dan daun bendi selepas 15 minggu (selepas mengutip hasil pertama), supaya cabang/daun baru keluar dan pokok terus mengeluarkan hasil
  • 1000-1200 pokok bendi boleh menghasilkan antara 4 metrik tan dlm 2 bulan

cili padi/api

  • boleh dipetik 3-4 bulan selepas menanam

kacang panjang

http://www.woofiles.com/dl-98579-wqO4AabZ-kacangpanjang2.htm

 
6 Comments

Posted by on November 2, 2007 in Uncategorized

 

Info hibrid cili merah

MC 11
-Tinggi pokok 80-110 cm,
-panjang buah 8-10 cm, 7-10g/biji

MC 12
-Tinggi pokok 60-80 cm,
-panjang buah 10-13 cm, 12 – 14 g/biji,

hybrid F1 469
-180 biji sepokok
-ketinggian pokok 35 cm

hybrid 833
-ketinggian pokok 2- 6 kaki
-55 biji berat utk 1 kg buah bagi sepokok

s469
- amat pedas, bukan plastik, besar mencecah 20cm.
-amat besar, maka ia kurang sesuai untuk tanaman secara komersial
- kurang digemari pengguna.
-1gm (140-150biji)

568
- kurang pedas, bukan plastik, rupa dan saiz = Kulai.

Kulai tempatan
-amat sesuai untuk tanaman secara komersial
-lebih pedas dan mudah dihancurkan tidak liat mudah dibuat sos

hybrid 568
-Buah pertama 40-90 biji (40-45 biji/kg)
-setiap pkk leh menghasilkan 2-2.5 kg.
-Tinggi pkk 4 kaki
-buah kurang pedas
-sambil berbuah sambil berpucuk @ berbunga..
-Pasaran tiada masalah langsung.

Perbandingan Kulai Tempatan, Kulai 568, F1 469

- Kulai Tempatan pokoknya terlalu besar, 568 kecik, 469 sangat kecik
- Kulai Tempatan bunga sangat mudah gugur, 568 gugur sikit, 469 sangat sukar gugur
- Kulai Tempatan buahnya ringan, 568 dan 469 lebih berat 1.5 kali ganda kerana lebih besar dan lebih tebal
- Kulai Tempatan sangat amat pedas, 568 tak pedas, 469 pedas.
- Kulai Tempatan pemborong terima, 568 sangat diterima, 469 sukar diterima (bergantung kepada tempat)
- Kulai Tempatan ada 60 biji pada bulan pertama, 568 80-120 biji, 469 80 biji.
- Kulai Tempatan sangat mudah kena kerinting, 568 mudah, 469 sukar sikit, kalau kena pun kerinting peringkat pertama sahaja.
- Kulai Tempatan langsung tak ada lalat buah kerana amat pedas, 568 dan 469 ada sedikit bergantung kepada tempat.

* Oleh kerana Kulai Tempatan sangat besar maka ia tak dapat ditanam rapat-rapat maka hasil kurang, di samping itu air dan racun harus banyak sebab pokok besar, pancang pun kena kuat.
* 469 amat sesuai bagi ‘penanam baru nak belajar’/’penanam amatur’
kerana ia amat mudah berbuah lebat dan besar (pada bulan pertama), bagaimanapun buahnya amat sukar diterima pasaran (bergantung kepada tempat) dan harganya juga lebih murah.

* 568 sederhana mudah untuk dijaga, pokok yang kecil tapi buah yang lebat dan berat
memungkinkan hasil yang tinggi di samping ia amat mudah diterima pasaran walaupun tak pedas.

Kos operasi/kos bulanan/kos tidak tetap yang meliputi :
1)benih
2)peatmoss
3)baja AB
4)racun+baja foliar
5)bil air
6)bil elektrik
7)tali rafia

Anggaran kos tanaman cili dengan fertigasi keperluan asas fertigasi bagi 1000pk cili
1.polytank 400 gallon =RM400.00
2.pam 0.75hp =RM250.00
3.main pipe poly 32mmx100m =RM120.00
4.poly tubing 13 mmx300m =RM120.00
5.dripper(putih)1000 =RM80.00
6.nipple 1000 =RM100.00
7.media cocopeat 70 bag =RM315.00
8.media sekam bakar 70 bag =RM175.00
9.polybag 15 x 15 x 40kg. =RM300.00
10.tong baja a/b x 2 =RM70.00
11.tubing 4 mm 9 roll x 80m =RM198.00
12.silver shine 0.035mm x 250m=RM70.00
13.fitting lump sum =RM200.00
14.timer digital 1 minit cutoff =RM60.00
15.tray semai anak benih 10kpg.=RM30.00
16.benih 10 gm. =RM30.00
17.baja a/b 1 set 50kg. =RM240.00
18.disk filter 1′ =RM55.00

JUMLAH DI ATAS SEMUA = + – RM2813.00
Kos luar jangka dan operation cost spt. racun, baja ulangan dll.

Musuh tanaman cili

-ulat ratus
-kutu daun/afid
-kutu trip
-hama merah
-hama kuning
-lelompat daun
-pelombong daun
-lalat putih
-ulat pengorek buah
-lalat buah
-ulat pangkas

Tips untuk mengawal serangan lalat buah:

  • lalat buah ni serang buah cili yang masak dan muda.
  •  kerosakan boleh mencapai 60-80%
  • tanda kerosakan buah ialah buah menjadi berair lembik,busuk dan gugur. jika koyak =-larva (ulat) dalam buah yang berwarna kuning. luar buah ada tanda
    bintik kena cucuk.
  • rupa lalat buah ni warna kuning belang hitam. sayap dia lut sinar.
  • serangan boleh di kesan 3 minggu selepas putik keluar.
  • cara kawalan
    -kutip semua buah yang kena serang dan masukkan dalam plastik.
    -guna sebatian methyl eugenol untuk menarik dan memerangkap lalat
    jantan. cara ini akan kurangkan kadar pensenyawaan.
    cara buat perangkap
    -ambil botol air mineral dan potong buat tingkap (W 2 inci dan H 1 inci).
    -campur methyl eugenol dengan air kedalam botol tu dan gantung di kawasan pokok
    cili. lalat buah akan masuk dalam botol dan hisap cecair lalu mati.
    atau:
    -botol warna kuning terang (attract serangga).
    -sembur dengan NEOPACE (gam) pada permukaan botol kuning tu
    -gantung pada kawasan pokok cili.
    -lalat buah akan melekat pada permukaan botol tu sebab NEOPACE tu ada gam.

Jangka hayat pokok cili
-semai benih hingga mula tuai 2.5-3 bulan
-petik hasil maksimum 6 bulan.
-jangka hayat 8 bulan dari mula semai (max. yield)
-Jangka Hayat cili sehingga 12 bulan dimana bulan ke-4 memberikan hasil.
-Buahnya sederhana besar. Hasilnya mencapai sehingga 10kg sehari bagi 100 pokok (purata)
-jangka hayat pokok berbuah utk 6 bulan = 30 kali tuai…
-anggaran sebiji cili 7 gram
5 bijiX7gram = 35 gram

Pembekal benih cili
1) NASIR AGRO FARMING ENTERPRISE 012-5830013 (pos)
2) Sin Sing Huat
No 6 Jalan BP 4/7, Bandar Bukit Puchong
03-80609921

Sumber- www.Bicarajutawan.com ( Projek tanam cili)

 
70 Comments

Posted by on November 1, 2007 in Uncategorized

 
 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.