RSS

Ternakan cacing kompos

06 Nov

Ternakan cacing kompos
Utk makluman Cacing Harimau (Tiger Worm / Eisenia Foetida) adalah salah-satu species cacing yg tergolong didlm kumpulan cacing kompos / pengomposan. Selain itu beberapa spesies yg sesuai digunapakai utk industri Vermikultur / Vermikompos dlm keadaan negara Malaysia termasuk:
1. Cacing Merah (Red Worm / Lumbricus Rubellus).
2. African Nightcrawlers / Eudrillus Eugeniae.

3. Pheretima Elongata.
4. Cacing Biru (Blue Worm / Perionyx Excavatus).

Setiap satu spesies di atas ada kebaikan / kelemahan yg perlu diambilkira bergantung atas objektif sebenar masing2.

Contoh Bekas untuk menternak cacing kompos adalah 15 kakiX 60 kaki untuk skala besar.

Makanan bagi cacing ternakan adalah semua jenis sisa organik i.e. sisa kandang, sisa pertanian, sisa dapur, sisa industri dll asalkan ianya organik boleh diguna-pakai & dimanfaatkan sebagai bahan makanan dlm sistem Vermicomposting. TETAPI, setiap satu perlu diSTABILKAN.

Sisa makanan TIDAK SEMESTINYA membiakkan ulat. Kalau lalat mula bertelor & membiak bermakna sistem sdr:
1. Terlalu basah.
2. Berbau busuk.
3. Masam / Acidic pH rendah dll.

Kalau media terlalu basah ia akan menjadi “anaerobic” (tidak beroksigen) dan menggalakan bakteria penghurai nitrogen (anaerobic microbes) dan mengakibat fermentasi kpd sisa buangan tsb. Bau busuk itu adalah ammonia yg dikeluarkan hasil penghuraian nitrites.

Cadangan cara mengatasinya:
1. Kawal kelembapan media – kalau terlalu basah, taburkan & gaul “bulking agent” spt kertas carik (shredded paper), habuk sabut kelapa (cocopeat) dsb utk menyerap kelembapan.
2. Sistem perlu ditutup dengan jaring halus utk mengelakkan lalat & perosak2 lain.
3. Makanan diletakkan cuma di permukaan shj utk mengelakkan fermentasi. Jangan dibenamkan dlm media.
4. Jgn beri makan terlalu berlebihan (overload). Jumlah makanan seharusnya seimbang dgn jumlah cacing.

Walaubagaimanapun, cara utk skala kecil2an dan skala besar agak berbeza bergantung kpd keadaan setempat.

Dari dlm rumah (sisa dapur):
1. Lebihan sayur dedaun & kulit buah2an (di bilas dulu – elakkan sisa bahan kimia. elakkan kulit limau)
2. Lebihan Nasi (di bilas dulu – jgn bercampur minyak / kari / sambal dll)
3. Hampas teh & kopi. Ni favourite dia (di bilas gulanya dulu – elakkan semut)
4. Kulit telur yg di hancur halus.
5. Lebihan roti walaupun dah berkulat, pizza dll (hati2 jgn terlalu banyak kerana ia akan “menapai” dan “panas”)
6. Tisu terpakai yg telah guna lap mulut.
7. Kertas bungkusan (jgn berminyak)

Dari luar rumah (sisa laman):
1. Dedaun & rumput kering (kalu boleh dicarik dulu. Lebih kecil lebih baik)
2. Dedaun & rumput hijau (hati2 jgn terlalu banyak kerana ia akan “menapai” dan “panas”)
3. Buah2an yg luruh & rosak.

Dari pejabat:
1. Kertas yg dicarik (elakkan yg berwarna & dicetak dgn “inkjet”)
2. Tisu terpakai yg telah guna lap mulut.

Dari persekitaran berdekatan kita (sambil2 kita berulang-alik):
1. Hampas tebu, pisang dll dari warung2 (di bilas gulanya dulu – elakkan semut & getah).
2. Sisa sayur2an, buah2an dll dari pasar, kedai runcit dll.
3. Kalu di utara mungkin mudah mendapatkan Jerami padi dll.

Kalu boleh bahan2 ini dikumpul setempat dan dikomposkan sedikit agar ia “menapai” dulu dan tidak panas bila diberi makan ke cacing.

Nota: sesuai digunapakai utk SKALA KECIL ya. Jika SKALA MENENGAH ATAU BESAR caranya agak berlainan.

Langkah pencegahan hama di dalam medium ternakan cacing:

beberapa kaedah telah dicadangkan untuk memerangi hama dari bermaharajalela di dalam media.. perlu diingat bahawa apa jua cara untuk memerangi hama, mahupon menggunakan kimia atau fizikal cuma memberikan kesan sementara.. melainkan kaedah penjagaan yang tersangat rapi untuk mengawal hama..

1- dedahkan media kepada cahaya matahari untuk beberapa jam. kurangkan penyiraman dan pemberian makanan.. hama benci keadaan sedemikian lantas meniggalkan media..

2- letakkan surat khabar lembap di atas media dan buang setelah dapat diperhatikan hama banyak mengerumuni surat khabar tersebut.. ulangi langkah ini hingga populasi hama dapat dikawal

3- letakkan hirisan tembikai, sengkuang atau ubi di atas media.. hama suka dengan kemanisan kulit dan hirisan buah tersebut lantas mengerumuninya.. kemudian hirisan kulit atau buah itu bolehlah dibuang atau ditanam.

4- siram air banyak banyak tapi jngan sampai banjir.. hama akan lari ke permukaan, manakala cacing pula akan lari kedalam.. lepas tu gunakan penunu bunsen dan bakar permukaan media tersebut.. kaedah ini boleh diulangi beberapa kali, selang 3 hari jika perlu.

5- gunakan buah limau sunkiss.. hama selain suka pada keadaan manis, ia juga sangat menggemari buah yang masam.. kaedah seperti kaedah ke-3

Sumber : Afzal Agrical Agrotech

Vermicomposting ni adalah salah-satu cabang dari composting science. Utk mengetahui secara mendalam kena kaji secara ilmiah:
1. Vermicast = 100% tahi cacing

Mempunyai nilai pH antara 6.5-7.5

Kandungan vermicast…

• Organic Carbon 20.43 – 30.31 %
• Nitrogen 1.80 – 2.05 %
• Phosphorus 1.32 – 1.93 %
• Potassium 1.28 – 1.50 %
• Carbon : Nitrogen 14-15 : 1 %
• Calcium 3.0 – 4.5 %
• Magnesium 0.4 – 0.7 %
• Sodium 0.02 – 0.30 %
• Sulphur Traces to 0.40 %
• Iron 0.3 – 0.7 %
• Zinc 0.028 – 0.036 %
• Manganese Traces to 0.40 %
• Copper 0.0027 – 0.0123 %
• Boron 0.0034 – 0.0075 %
• Aluminium Traces to 0.071 %
• Cobalt, Molybdenum Present in available form

2. Vermicompost = Hasil baja yg dihurai/kompos dari sisa buangan organik dgn menggunakan cacing pengomposan sebagai agen pengompos. Ia seharusnya terdiri dari lebihkurang 85% Vermicast dan 15% sisa buangan organik yg telah mengompos.

Organisma berfaedah ada dimana2 & ianya penting sebagai salah-satu agen penghurai/pengompos (terutama sekali lactobacillus), malah, ianya saling bekerjasama dgn cacing dlm sistem vermikompos. Cacing cuma akan makan jika sisa itu separa reput dan Cacing akan makan media berserta mikrob sekali utk bantu penghadaman.

Oleh kerana mikrob berfaedah tertentu, sistem penghadaman cacing berupaya mensterilkan apa jua bahan mereput termasuk beberapa pathogen2 yg sgt merbahaya kpd manusia.

Dari persekitaran sistem vermikompos, ianya unik dimana mikrob berfaedah akan mula membiak mulai dari tahap “pre-kompos”. Disarankan guna EM.1 di peringkat “pre-kompos” utk mempercepatkan jangkamasa penghuraian dan menambahnilai mutu baja secara menyeluruh. Kelembapan vermikompos yg telah matang, harus dikekalkan minima 12% utk menampung bio-diversity mikroflora & mikrofauna dlm Vermikompos.

 

Vermikompos ( baja organik cacing) 

Baja organik kotoran cacing tidak menyebarkan bau, bersih dari kotoran maupun serangga. Baja yang terhasil dari kotoran cacing ini sangat baik untuk tanaman sayuran, tanaman tahunan, buah-buahan dan tanaman hiasan. malahan  merupakan baja organik yang mesra alam.

fakta Penggunaan vermikompos berbanding baja kimia adalah 1:3. Artinya 1 kg vermikompos bersamaan3 kg baja kimia.

Dalam proses pembuatan baja, diperlukan sisa kotoran lembu atau kerbau. Kemudian cacing ditaburkan di bahagian atas kotoran tersebut dan dibiarkan selama dua minggu. Selama itulah terjadi proses pembuatan baja, cacing mengubah kotoran yang tadinya berwarna kehijauan menjadi kehitaman.

Apabila cacing meninggalkan media kotoran maka prosesnya sudah selesai. Kemudian dikeringkan.
Baja yang sebenarnya adalah kotoran cacing yang berbentuk butiran, berserat dan berwarna kehitaman.
Kebaikan kegunaan baja organik kotoran cacing adalah baja ini dapat meneutralkan lebihan asid tanah dan menjadikan tanah lebih gembur. Tanah juga tidak cepat padat seperti halnya kalau memakai tinja haiwan.

Vermikompos

#Baja Vermikompos adalah baja organik yang mengandungi NPK yg mudah diserap (phyto-soluble) oleh pokok, trace element, mikrob berfaedah (nitro & phoshobactors), asid humic / fulvic, ph neutral, pest repellant semulajadi, penggalak pertumbuhan/buah dll.

Aplikasi vermikompos dalam tanaman:
# utk sayur dedaun guna 200g/m persegi (apply 60%-70% during plough, apply balance when young shoot sprout after 2 weeks)
# utk sayur berbuah jangka panjang guna 200g/m persegi (apply 60%-70% during plough, apply balance when young shoot sprout after 2 weeks). Kemudian 100g/m persegi (apply thereafter bi-monthly as carrier fertilizer)

Faktor penjimatan / keuntungan penggunaan Vermikompos:
# kurang pembajakan antara musim
# kurang masalah perosak
# pertambahan pengeluaran hasil
# mutu rasa & ketahanan hasil (rasa crunchy & shelf-life lebih lama)
# penjimatan dari segi pengurangan penggunaan baja setelah musim ketiga apabila tmutu tanah sudah dapat dipulihkan kerana vermikompos memulihkan tanah agar pokok dapat menyerap nutrien dengan lebih efisien.

sumber: Eudrillus (bicarajutawan)

Harga pukal baja vermikompos RM2.50/kg. harga nie juga berbeza2 mengikut kawasan dan pengedar vermikompos nie

Blog/web bermanfaat ternakan cacing

http://azamagrotech.blogspot.com/

http://jutawancacing.blogspot.com/

 http://bengkelden.blogspot.com/

http://raturupiah-cacingtanah.blogspot.com/

http://ebook-ternakcacing.blogspot.com/

http://worm1blog.blogspot.com/

http://www.ternakcacing.com/

http://clinikherbal.blogspot.com/2008/05/mitos-cacing-tanah.html

http://dilelang.com

http://www.agro-green.net

http://www.usahawancacing.blogspot.com/

http://ternak-cacing-din68.blogspot.com/

 http://mykompos2u.blogspot.com/

http://urbanworn.blogspot.com/

http://www.eco-web.com/editorial/080211.html (article)

http://my-agro-cacing.blogspot.com/

http://belacacing.blogspot.com/

http://www.drazwan.blogspot.com/

http://zamnina.blogspot.com/

http://darulnaim-agrotech.blogspot.com/

Iklan

1) Menjual cacing tanah dan peralatan ternakan cacing 

Menjual cacing tanah jenis Lumbricus Rubellus dan peralatan ternakan cacing tanah seperti rak bertingkat untuk menyimpan Medium dan cacing tanah, medium makanan cacing (campuran najis binatang dan habuk kayu). harga boleh runding dan tidak termasuk kos pengangkutan. syarikat saya beroperasi di Selangor. berminat sila email kepada saya.

riztasc@yahoo.com

019-3319711

RIZt Agro Specialist Centre

2) MEMBEKAL INDUK KEPADA PEMBEKAL INDUK SAHAJA

Kami membekal kan induk kepada mana2 sykt yg kerjanya membekalkan induk kepada penternak2 di seluruh Malaysia, Sabah dan Sarawak.
Min order 100 kg. Boleh order sehingga 1 tan atau sehingga 10 tan.
Cacing – Esenia spc, lumbricus, african night crawler.

RANTUNG AGRO d kulim (kedah), Melaka, Serian (sarawak). olak lempit (Selangor).

Tel : 0142294935, e-mail : yup.rantung@gmail.com

3) Kepada bakal2 penternak

Menternak di dlm kilang IKS ( PAYA RUMPUT MELAKA). 

Praktikal/latihan secara percuma- pengajaran buat media, penjagaan cacing dan pemasaran.

Induk cacing utk dijual, setiap pembelian disertakan nota rujukan.

Hubungi :AZAM AGROTECH SDN BHD, Shamsul 0136316933 / Bob 0126773768

4) kami menbekal kan stok induk cacing yg telah matang..red word and tiger worm…no mix type…

zack – 012-3601665

5) Kami adalah penternak cacing secara berskala besar. Kami ada menjual induk cacing merah / harimau / afrika nite crawler pada harga yang berpatutan. SMS / Call kami pada talian 0196448886 untuk membeli induk cacing atau layari website kami di http://www.agro-green.net

 

Kursus ternakan cacing terkini:

 
50 Comments

Posted by on November 6, 2007 in Uncategorized

 

50 responses to “Ternakan cacing kompos

  1. dly

    December 2, 2007 at 11:57 am

    assalamualaikum.saya nk minta bantuan berkenaan pemasaran cacing tanah.ada tak syarikat2 cberminat membeli nya.
    harap dapat menjalinkan kerjasama(dly_sea@yahoo.com.my)

     
  2. asastaniorganik

    December 2, 2007 at 11:19 pm

    walaikumsalam
    cacing jns aper yg diternak oleh saudara,cacing tiger bagaimana harga pasaran …ader seorang pengusaha menawarkan harga sekilo cacing RM 250….bagaimana dengan syarikat saudara…sbb ader seorang ingin membeli cacing ini berada di selatan semenanjung…
    jika harga tawaran lebih rendah itu lebih menarik…atau boleh layari forum http://www.bicarajutawan.com

    wasalam

     
  3. aden

    December 20, 2007 at 12:50 pm

    saya dari indonesia peternak cacing lumbricus rubellus bisa memasok kebutuhan cacing yang diperlukan. saat ini peternakan saya mempunyai stock dalam jumlah besar, bisa memasok 1 ton per minggu. Jika ada yang minat untuk memesan bisa menguhubungi saya di . 62-08882357704 atau 62-22-6620563 atau via E-mail : Bengkel_den@yahoo.co.id .

    Wasalam
    comar-den

     
  4. aden

    December 20, 2007 at 12:59 pm

    Asalamualaikum,
    Saya peternak cacing tanah jenis Lumbricus Rubellus, selain dapat memasok cacingnya juga dapat memasok Pupuk compos dari Kascing.Pupuk Kascing (bentuk serbuk) merupakan pupuk organik dengan teknologi pola siklus kehidupan cacing tanah. Pupuk ini memiliki hormon perangsang tumbuhan seperti Giberelin, Sitokinin dan Auksin. Juga asam humat yang mampu memperbaiki pertumbuhan tanaman secara langsung dan mempercepat proses metabolisme dalam tanah sehingga meningkatkan perkembangan mikroorganisme yang menguntungkan seperti Azotobacter, Azosprilium, Aspergillus, Bacillus, Lactobacillus, Pseudomonas, Penicilum dll yang dapat menekan patogen makanan.
    Fungsi Vermicomindo :
    1. Meningkatkan produk makanan
    2. Memperbaiki sifat fisik tanah,
    struktur, aerasi dan draenase tanah
    4. Meningkatkan kesuburan tanah
    5. Menekan penyakit tanaman/patogen
    tanah sehingga sehat bagi manusia.
    peminat serius call me 62-08882357704-62-22-6640563 atau :
    E-mail: Bengkel_den@yahoo.co.id
    wasalam

     
  5. aden

    December 20, 2007 at 1:02 pm

    saya dari indonesia peternak cacing lumbricus rubellus bisa memasok kebutuhan cacing yang diperlukan. saat ini peternakan saya mempunyai stock dalam jumlah besar, bisa memasok 1 ton per minggu. Jika ada yang minat untuk memesan bisa menguhubungi saya di . 62-08882357704 atau 62-22-6640563 atau via E-mail : Bengkel_den@yahoo.co.id .

    Wasalam
    comar-den

     
  6. wanmcdo

    January 27, 2008 at 7:52 am

    mohon bantuan nasihat untuk mendapatkan bekalan bagi memulakan penternakan cacing. en comar-den, bapak tinggal di mana?

     
  7. aden

    February 2, 2008 at 12:55 pm

    Saya tinggal di daerah Bandung Jawa Barat Indonesia, Kalau Bapak berminat dengan berternak cacing tanah silakan Bapak Email ke pada saya atau kunjungi Webblog Saya di
    bengkel_den@yahoo.co.id
    http:/bengkelden.blogspot.com/

     
  8. aden

    February 2, 2008 at 1:03 pm

    Cacing Tanah yang saya ternakan adalah jenis Lumbricus Rubellus saat ini saya bisa memasok kebutuhan cacing tanah jenis tersebut dalam jumlah besar. 1 minggu bisa order 2 tan, sedangkan kompos kascing saya bisa mengorder 20 tan per bulan.

    bengkel_den@yahoo.co.id
    http:/bengkelden.blogspot.com
    hp:62-888 235 7704
    phone : 62-22-6640563

     
  9. GEM

    March 30, 2008 at 7:55 am

    Industri Ternakan Burung Layang-layang (walet / walit) layari weblog pengenalan ini http://www.goldenswiftlet.blogspot.com

     
  10. RIZT Agro Specialist Centre

    April 7, 2008 at 3:06 am

    Saya menjual cacing tanah jenis Lumbricus Rubellus dan peralatan ternakan cacing tanah seperti rak bertingkat untuk menyimpan Medium dan cacing tanah, medium makanan cacing (campuran najis binatang dan habuk kayu). harga boleh runding dan tidak termasuk kos pengangkutan. syarikat saya beroperasi di Selangor. berminat sila email kepada saya.

    riztasc@yahoo.com
    019-3319711

     
  11. iman

    April 15, 2008 at 8:30 am

    Riztasc, ada tak jual cacing yang bersaiz besar?

     
  12. iman

    April 15, 2008 at 8:32 am

    Sekilo cacing berapa RM?

     
  13. icak

    April 26, 2008 at 1:33 pm

    Saya ada pergi kursus penternakan cacing tanah anjuran AZR Agro Centre. Kalau mengikut kontrak AZR, AZR membeli balik cacing dgn harga RM100 sekilo. Berbanding market value RM450 – RM600 sekilo.
    Yang saya nak tahu, dimana saya boleh jual dgn harga yg tinggi?

    Saya belum mula menternak, tapi insyaallah saya akan mula pada bulan Jun. Kalau ada sesapa yang tahu pembeli cacing dgn harga yg tinggi (lebih dari RM100 sekilo), boleh tolong hantar email atau call saya.

    012 3984464

     
  14. icak

    April 26, 2008 at 2:32 pm

    Lagi satu soalan, kat mana tempat alternative boleh menjual baja kompos cacing ni? Nursery amik ke?

     
  15. baha

    May 18, 2008 at 1:04 pm

    saya baru nk memulakan penternakan cacing..
    cacing jenis ape yg sesuai sy tenak dahulu??
    macam mana pasaran cacing buat masa sekarang??
    adakah dlm negara sahaja atau luar negara?

     
  16. firdaus

    May 23, 2008 at 4:48 pm

    salam….sy dr bangi sedang menternak cacing…boleh sy tau selain company AZR..company ape lg yg nak beli cacing yg kite ternak…?

     
  17. anuar

    June 13, 2008 at 12:08 pm

    Kami adalah penternak cacing secara berskala besar. Kami ada menjual induk cacing merah / harimau / afrika nite crawler pada harga yang berpatutan. SMS / Call kami pada talian 0196448886 untuk membeli induk cacing atau layari website kami di http://www.agro-green.net

    AGRO GREEN RESOURCES (001765553-W)
    251, Jalan Kg. Palekbang
    16040 Tumpat
    Kelantan Darul Naim

    Tel: 019-644 8886 / 012-285 9164 Fax: 03-2026 5709
    Email: admin@agro-green.net
    http://www.agro-green.net

     
  18. lan

    July 24, 2008 at 6:50 pm

    kepada sesiapa sahaja yang ingin membeli induk dengan harga yang amat berpatutan sila hubungi saya lan 0129593212 (bekalan dengan skala sehingga 1 tan)

     
  19. nurulhuda alias

    August 7, 2008 at 1:59 pm

    sy nk tnye psl mknn cacing…byk mn mknn utk sekilo cacing??

    sy bela cacing secara kecil-kecilan…

    sy baru memulakan lebih kurang seminggu menternak cacing..

    cacing sy jenis tiger worm…

     
  20. deab01

    August 11, 2008 at 6:15 am

    dimanakah kilang memproses cacing untuk dijadikan kosmatik / lain2 bahan dari hasil cacing.
    sebab rata2 syarikat yang membekalkan cacing hanya menjual cacing n agak keberatan utk membeli semula cacing
    seperti d msia tiade kilang/ pasaran untuk memproses cacing. adakan ini sistem MLM utk mengayakan org printis sahaja. adakah ini dikatakan nk tlg melayu………….hairan arrr

     
  21. Bunny

    September 8, 2008 at 6:10 pm

    kepada bakal menternak supaya mencari kawasan kampung kerana lebih sesui kerana dikampung ramai pekebun tetapi dibandar amat susah….dan dikampung amat mudah mendapat makanan cacing (Baja Kambing yang amat murah)

     
  22. Muhamad Zaidi

    October 20, 2008 at 2:01 am

    Promosi pembelian Induk Cacing dengan harga tinggi.
    1) Pihak kami sedia membeli cacing dengan harga RM120-150/KG, jenis cacing yang yang diterima jenis RED WORM(cacing merah).
    2) Penternakan kami berpusat di Permatang Pauh, Penang. dan kami sedia mengambil cacing di pihak penjual dalam kawasan Kedah dan Penang.
    3) Kepada yang berminat boleh menghubungi kami 012-5182524(zaidi), 019-5610536(zul),013-4714210(zan) untuk pertanyaan dengan lebih lanjut.
    4) Boleh juga email ke muhamadzaidi_8475@yahoo.com.my

     
  23. En Razahli

    October 22, 2008 at 8:32 am

    saya razali dr melaka..saya sudah mula menternak cacing selama 6bulan dan berupaya mengeluarkan baja kompos sebanyak 300 hingga 500kg sebulan..
    masalah saya ialah saya ingin mencari pembeli yang ingin membeli baja kompos saya..jika berminat sila hbungi saya di talian:012-9245715..

     
  24. Yusmiey Agrotech Centre

    October 25, 2008 at 5:45 am

    Yusmiey Agrotech Centre telah berjaya menternak baka-baka cacing yang berkualiti seperti African Nightcrawlers / Eudrillus Eugeniae dan Cacing Biru (Blue Worm / Perionyx Excavatus) yang sukar diperolehi di pasaran tempatan, kini ada dalam kuantiti yang banyak untuk tujuan baja kompos dan produk vermin. jika berminat boleh hubungi di talian 019-9615969 (miey) beralamat:
    Lot 1306 Kg Baru Luar Pasir Pekan,
    16250 Wakaf Bharu, Kelantan.

    saya juga membekalkan ternakan kambing, lembu & ayam kampong.

    “Pertanian Adalah Perniagaan,Perniagan Adalah Kekayaan”.

     
  25. syed ampang selangor

    October 31, 2008 at 7:29 am

    Saya adalah penternak cacing di ampang. Kepada sesiapa yang berminat untuk menceburi bidang yang lumayan ini di alu2 untuk datang dan tengok cacing2 yang diternak… kami juga memproses, membekal, menjual, mengedar, membeli, memasar dan memberi khidmat nasihat serta kursus tentang penternakan cacing.
    – harga medium rm1.20 sekilo. sila hubungi En. Syed 017-3011396

     
  26. Nagen

    November 5, 2008 at 9:51 am

    dimana saya boleh jual baja kompos cacing . bantuan di perlukan . hubungi saya di talian 019-4196564

     
  27. Crystal

    November 30, 2008 at 8:21 am

    Salam Sejahtera..

    Nama saya Crystal, saya ada jual baja tahi ayam organic & tahi ayam mentah belum process. Kalau mahu sila telifon 012-4909089. Hantaran ke seluruh Malaysia.

    Terima kasih

     
  28. NAS USAHA MAJU ENTERPRISE

    December 4, 2008 at 6:52 am

    Jom Kita tgk Web Ternakan Cacing Mcm mana Boleh kaya mcm org lain
    http://ternakan-cacing.blogspot.com/
    Syarikat kami NAS USAHA MAJU ENTERPRISE adalah syarikat 100% Bumiputra yang telah ditubuhkan pada tahun 2008, dimana asas perniagaan kami adalah pertanian seperti ternakan Baka cacing kompos, pembekal baja organik berasaskan cacing dan juga pembekal makanan cacing (medium) . Buat masa ini syarikat kami adalah antara penternak cacing kompos di Selangor dengan ternakan permulaan sebanyak 100kg. Produk syarikat kami termasuk penternakan cacing secara pawah, kursus ternakan cacing dengan harga pakej istimewa untuk mereka yang berminat untuk ternak sendiri, induk cacing, makanan cacing dengan campuran mengikut piawai tetap dan rak ternakan daripada laci bertingkat

    Dalam pembentangan Bajet 2008, pihak kerajaan masih menekankan kepada peruntukan yang besar terhadap sektor pertanian dan salah satu dari peruntukan yang akan diberikan adalan penghasilan dan penggunaa baja organik. Dan dari satu sumber terbaru, dalam tahun 2010, baja kimia akan mula dihapuskan sedikit demi sedikit di atas kesedaran yang tinggi terhadap kesan sampingan baja kimia terhadap badan manusia. Salah satu bahan yang dapat menghasilkan baja organik secara murah tanpa diperoses ialah dari ternakan cacing.

    TernakCacing merupakan satu portal di mana pengguna boleh mendapatkan maklumat secara ringkas tentang penternakan cacing samada secara persendirian ataupun ternakan secara berkumpulan yang ditawarkan oleh syarikat kami . Syarikat kami juga menjalankan menternak secara berkumpulan. Sistem yang di guna pakai memberi jaminan kepada penternak. Penternak yang telah membeli cacing induk dengan syarikat kami secara langsung telah menjadi rangkaian penternak berkumpulan kami.Menjadi ahli kumpulan penternak dengan rangkaian kami amat menguntungkan,yang mana setiap penternak dapat saling membantu satu sama lain.caranya penternak yg masih belum mengeluarkan hasil ternakan pun akan mendapat keuntungan bersama. Bagaimana caranya? Penternak boleh mengajak lebih ramai orang turut serta dalam menternak cacing.setiap kg cacing yg di beli oleh penternak baru,mereka akan mendapat RM100/= untuk upah mencari rakan baru penternak.Jikalau lebih banyak KG yang dibeli banyak lah upah nya dapat.Cacing boleh membiak dgn byk.; contoh 1 kilo baka cacing boleh membiak 10 kilo dalam masa 6 bulan. kalau di buat system bulanan beli maka selama 4bulan berturut turut akan mengeluarkan hasil setiap bulan cacing yg cukup matang 6bulann cacing tersebut pihak syarikat akan membeli balik dgn harga sekilo RM300.kalau baka cacing sekilo rm450 boleh membiak 10 kilo dan di jual balik dgn hargar RM300 kalau 10 kilo dah jadi rm3000. byk beli baka cacing byk lah untung nya.Kiraan baja,jikalau ada rakan rakan penternak yang dapat pasaran baja.penternak dalam rangkaian akan di utamakan menjualkan hasil baja nya pada rakan yang dapat pasaran, harga baja sekilo di pasaran RM4.Dengan system rangkaian berkumpulan begini dapat membantu ahli ahli kumpulan menternak dan memasarkan cacing serta baja,

    http://ternakan-cacing.blogspot.com/

    kalau nak kan web bagaimana nak ternak cacing tampa gi khusus.. boleh tgk web saya. tapi saya tak boleh bg alamat web nya kat sini kerna kena block dgn tagged… sms saya atau call untuk dapat kan alamat web nya,,, peluang ini utk org melayu,,,sahaja,.. jgn ajar bangsa lain . demi nak kayakan org melayu..untung nya terlalu besar..
    016-9977203 atau 012-2600910

     
  29. hardial singh

    December 16, 2008 at 10:38 am

    siapa boleh beli baja cacing,pls email me d contacts

     
  30. NAS USAHA MAJU ENTERPRISE

    December 25, 2008 at 6:51 am

    TernakCacing merupakan satu portal di mana pengguna boleh mendapatkan maklumat secara ringkas tentang penternakan cacing samada secara persendirian ataupun ternakan secara berkumpulan yang ditawarkan oleh syarikat kami . Syarikat kami juga menjalankan menternak secara berkumpulan. Sistem yang di guna pakai memberi jaminan kepada penternak.Penternak yang telah membeli cacing induk dengan syarikat kami secara langsung telah menjadi rangkaian penternak berkumpulan kami.Menjadi ahli kumpulan penternak dengan rangkaian kami amat menguntungkan,yang mana setiap penternak dapat saling membantu satu sama lain.Kami membeli balik cacing yang cukup matang yang telah di ternak selama 6 bulan dengan harga RM300 kg. 1 Kg baka cacing di ternak dalam masa 6 bulan akan membiak 10 Kg cacing.Hari ini mula ternak..! Esok dah untung…!!caranya penternak yg masih belum mengeluarkan hasil ternakan pun akan mendapat keuntungan bersama.Bagaimana caranya? Penternak boleh mengajak lebih ramai orang malayu turut serta dalam menternak cacing.setiap kg cacing yg di beli oleh penternak baru,mereka akan mendapat RM100/= untuk upah mencari rakan baru penternak Jikalau lebih banyak KG yang dibeli banyak lah upah nya dapat.Kiraan baja,jikalau ada rakan rakan penternak yang dapat pasaran baja.penternak dalam rangkaian akan di utamakan menjualkan hasil baja nya pada rakan yang dapat pasaran,Harga pasaran baja 1 kg RM 4.00.Dengan system rangkaian berkumpulan begini dapat membantu ahli ahli kumpulan menternak dan memasarkan cacing serta baja,

    :ternakancacing@yahoo.com.my

    TAWARAN HEBAT PEKEJ MENTERNAK CACING

    Jualan cacing dengan Pakej

    Pakej 1

    1.Cacing Induk 2 kilo RM900 /=

    2.Rak laci untuk cacing 5 tingkat RM100 /=

    3.Bekas plastic 3 pcs RM 60 /=

    4 .60 kilo makanan (medium) RM 90 /=

    5.Buku Ternak Cacing RM 50 /=

    6.Rak Tapis Baja (Penganyak) RM 50 /=

    7. Spray semburan air RM 25 /=

    _____________________________________________

    JUMLAH RM1275
    _____________________________________________

    Pekej 2

    1.Cacing Induk 5 kilo RM 2250 /=

    2.Rak laci untuk cacing 5 tingkat RM 100 /=

    3.Bekas plastic 3 pcs RM 60 /=

    4.150 kilo makanan (medium) RM 225 /=

    5.Buku Ternak Cacing RM 50 /=

    6.Rak Tapis Baja (Penganyak) RM 50 /=

    7. Spray semburan air RM 25 /=

    ______________________________________________

    JUMLAH RM 2760/=
    ______________________________________________

    Pakej 3

    1.Cacing Induk 10 kilo RM4500 /=

    2.Rak laci untuk cacing 5 tingkat x3 RM 300 /=

    3.Bekas plastic 3 pcs RM 60 /=

    4 .300 kilo makanan (medium) RM 450 /=

    5.Buku Ternak Cacing RM 50 /=

    6.Rak Tapis Baja (Penganyak) RM 50 /=

    7. Spray semburan air RM 25 /=

    ________________________________________________

    JUMLAH RM5435 /=
    ________________________________________________

    “Jika anda ingin memperolehi kejayaan dalam sesuatu bidang,anda harus belajar dari mereka yang telah berjaya dalam bidang tersebut”

    Jika anda ada sebarang pertanyaan ATAU ingin memulakan ternakan sila hubungi kami:

    NAS USAHA MAJU ENTERPRISE

    H/p : 016- 9848800 / 016-9977203
    URL : http://ternakan-cacing.blogspot.com

     
  31. boan

    February 23, 2009 at 4:10 pm

    Kami membekalkan baja vermikompos terus ke ladang-ladang.Penghantaran minimum 500 kg dan ke atas.Hubungi Boan 012-3516002.Tq

     
  32. syam uitm

    March 6, 2009 at 6:13 am

    saya pembekal baja cacing(vermikompos) dengan harga RM2.50 per kologram termasuk penghantaran(tertakluk kpd syarat-syarat). kepada yang berminat sila hubungi 0132458005 @ sym_hssn@yahoo.com.

     
  33. En. Razahli

    June 15, 2009 at 11:39 am

    saya razahli dr melaka..bg sesiapa yg ingin membeli baja vermikompos sila hubungi saya:razahli..019-2668740..kami membekalkn baja sebanyak 100-300kg selama 1 bulan…

     
  34. mila

    June 29, 2009 at 8:50 am

    salam…
    saya baru memulakan penternakan cacing,dari sp lumbricus dan african dgn menggunakan medium dari jenis daun hutan yang berbeza…kebiasaanya dlm tempoh 2 minggu adakah cacing mula membiak??
    2.adakah semut hitam akan memberikan kesan kpd kadar kematian cacing tersebut??
    terima kasih…

     
  35. AMY

    October 27, 2009 at 8:06 am

    Sape yang berminat ingin membeli baja vermikompos,hubungi saya di talian 019-9189535..Harga boleh dirunding..

     
  36. ziziputra30

    November 11, 2009 at 4:45 am

    sya menjual makanan cacing,yg bermutu tggi…..haega boleh dirunding…..sya juga menjual baja ccing….berminat sila hunbungi saya di 0172108223

     
  37. ziziputra30

    November 11, 2009 at 4:49 am

    sya juga mengusahakan cendawan tiram kelabu….saya jga menjual sgala keperluan tntang cendawan…..yg terbaru adalah tempura cendawan…..berminat sila hubungi 0172108223…..
    sya beroperasi di utara

     
  38. FOO

    November 11, 2009 at 7:26 am

    cacing anc,medium cacing utk dijual,rm 0.70/kg tel:012-4251198(kulim,penang)

     
  39. Mr.CP

    November 26, 2009 at 7:21 am

    Cacing Merah (Red Worm) RM75/Kg. Africa Night Crawler (ANC) RM95/Kg. More Info sila Call Mr.CP 012-4710755.

     
  40. Bala

    December 24, 2009 at 7:08 am

    Saya penternak cacing. Sesiapa berminat untuk membeli baja cacing sila hubungi saya. Harga boleh dirunding.

    012-3298342 => Bala
    012-2744477 => Viki

    Atau e-mail: devan3297@yahoo.co.uk

    Terima Kasih
    Bala

     
  41. FOO

    December 29, 2009 at 6:24 am

    saya ada baja cacing utk dijual.RM1.00 perkilo(012-4251198)KULIM,PENANG

     
  42. Sufri Puteh

    January 12, 2010 at 12:41 pm

    Saya ada menjual baja vermikompos dengan harga yang murah iaitu RM2.00/kg dan vermiliquid pada harga RM6.00/liter. Caj lain seperti pengangkutan boleh dibincang kemudian. Jika tuan berminat, sila email (suf_rie@ymail.com), telefon (019-9462996) atau datang sendiri ke perusahaan kami untuk urusan order di No 213, Felda Bukit Goh, 26050 Kuantan, Pahang.

     
  43. nona manis

    February 25, 2010 at 2:03 pm

    Salam…

    Saya telah menternak cacing merah…namun belum pernah dipasarkan..
    saya nak minta bantuan anda bagaimana untuk memasarkannya…
    saya berada di area sabah…harap dapat membantu…terima kasih

     
  44. fika

    April 18, 2010 at 12:40 pm

    saya berminat tentang ternakan cacing, bagaimana dan dimana saya boleh dapatkan kursus tentang ini?

     
  45. yusamni

    April 19, 2010 at 9:11 am

    beli cacing senang nak jaga susah untung siki kekadang lansung tak da

     
  46. yusamni

    April 19, 2010 at 9:15 am

    baik buat baja ko0mpos la lagi untung ,saya ada jual baja kompos 1 guni RM 60.00 SIAPA CEPAT DIA DAPAT PASARAN SATU MELAYSIA
    CALL 013-3078545
    YUSAMNI ENTERPRISE

     
  47. alijohana

    October 6, 2010 at 3:57 am

    saya mau tanya bisa g membudidayakan cacing dengan posisi tempat yang kecil……………..
    karena saya tidak punya tempat yang luas……………..
    terima kasih………………

     
  48. pradana

    September 7, 2011 at 1:58 am

    saya mau belajar ternak cacing, terima kasih atas infonya. sangat berguna sekali buat saya.

     
  49. Mohammad Suffian Bin Fadzil

    February 27, 2012 at 8:03 am

    Boleh beri sedikit penerangan tentang apa itu ‘media’ yang saudara sebutkan. saya keliru ‘media’ itu sisa makanan atau pun cacing.

     
  50. vattan cihui

    May 21, 2012 at 12:29 pm

    bapak saya tinggal di jombang, saya sulit sekali untuk mendapatkan bibit cacing, mohon informasinya ya…?

     

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: